Komentar dana
Postano: 23 Dec 2009 08:49
ProÄÂitah jedan ÄÂlanak, baÅ¡ mi se svidio, nego nisam znala gdje da ga podijelim sa vama...
Da, mi nećemo
Postoji pretpostavka, u medijma i dijelu meÄ‘unarodne zajednice, da stanovnici Bosne i Hercegovine žele da žive bolje. MeÄ‘utim, kada ispitamo dominantne osobine druÅ¡tva u BiH, moguće je izvesti sedam dokaza koji obaraju tu pretpostavku. Ima neÅ¡to skoro mistiÄÂno u životnom stilu većine bh. graÄ‘ana.
Piše: Haris Pašović
Broj sedam ima svoju mitsku povijest: kršćanstvo tvrdi da je Bog stvorio zemlju za sedam dana, govori se o sedam smrtnih grijehova; islam i judaizm govore o sedam nebesa. U Bosni i Hercegovini možemo govoriti o sedam stanja druÅ¡tvenog duha zbog kojih nam je ovako kako nam je. Ovi dokazi su izvedeni iz druÅ¡tvene prakse. Prva tri dokaza spadaju u sferu politiÄÂkog miÅ¡ljenja:
1. «Dobro je, samo nek ne puca!» - Mir se u BiH shvata kao odsustvo rata. Sve dok te neko ne ubija, ili tebe ne tjera da ubijaÅ¡ – život je dobar. Mir se ne shvata kao napredak, kreativnost i inventivnost. Mir se shvata iskljuÄÂivo kao odsustvo fiziÄÂke prinude.
2. «Izdržao je Mujo i gore!» - Ovaj pricip herojstva u trpnji obezbjeÄ‘uje da nema želje za bilo kakvim individualnim ili druÅ¡tvenim napretkom. Kapacitet Muje da trpi je neograniÄÂen.
3. «Ne talasaj» - Ukoliko neki pojedinac i poželi da akcijom provede promjenu, aktivira se druÅ¡tveni princip «ne talasaj». DruÅ¡tveno okruženje se obruÅ¡ava na pojedinca, demontira njegovu ili njenu akciju koja vodi promjeni i teži da pojedinca vrati u mediokritetsku ravan poznatu pod imenom «Dobro jutro, ÄÂarÅ¡ijo, na sve ÄÂetiri strane».
Slijedeći dokaz pripada sferi duhovnosti:
4. «Ako bog da» - Primjena uzreÄÂice «ako bog da» u svakodnevnom jeziku poprimila je razmjere pandemije. «Ako bog da» pokriva sve od ekonomskog prosperiteta do seksa. Polaganje ispita na fakultetu, zakazana kafa za sutra popodne, politiÄÂki napredak, sportska kladionica, izgradnja auto-puta – zapravo sve - zavisi od božije volje.
Ovaj komotni determinizam oslobaÄ‘a odgovornosti za bilo koju akciju. Sve je u božjim rukama, pa tako nema potrebe za bilo kakvim planom, strukturom, ili, ne daj bože, zalaganjem. Prebacujući na Boga da se brine da li će im zagorjeti ruÄÂak, da li će im dijete postati narkoman ili da li će vlada povećati porez, Bosanci i Hercegovci su uspjeÅ¡no skinuli sa sebe svaku odgovornost za vlastiti život.
Slijedeća dva dokaza su iz domena ekonomskog razvoja:
5. «Ne mogu oni mene malo platit koliko ja mogu malo radit.» - Ova drevna bosansko-hercegovaÄÂka izreka opisuje ekonomsku mudrost stanovnika jedne od tri najsiromaÅ¡nije zemlje Evrope. Nije poznato da se ovakva ekonomska misao pojavljuje i u jednom drugom svjetskom jeziku, osim u bosanskom, srpskom i hrvatskom.
6. «Nemam ja vremena da radim» - Moderna business misao u BiH bilježi joÅ¡ jedan doprinos svjetskim ekonomskim teorijama. Ovaj misaoni dijamant, koji transcendira logiku i fiziku, uspjeÅ¡no devastira svaku do sada poznatu ekonomsku doktrinu. Princip «Nemam ja vremena da radim» nastao je krajem 20. stoljeća u BiH kao progresivni bh. pogled na tranziciju ka slobodnom tržiÅ¡tu. U svakodnevnoj praksi oÄÂituje se u i u slijedećim formulama: «Daj meni i daj odmah!», «Pare dolaze same, samo treba skontat kako!» i «PreviÅ¡e sam ja pametan/a da bih radio/la.»
Sedmi dokaz je iz domena fizike i oslanja se na Opću teoriju relativnosti:
7. «Ma» - PoÄÂetak reÄÂenice sa «Ma, ...» omogućava dosljedno ruÅ¡enje svakog struktuiranog napora . «Ma,..» obezvrjeÄ‘uje svaki rad, odluku, svaki konstruktivni pokuÅ¡aj i svaki izniman rezultat. «Ma, daj, Å¡ta on ima doktorirat, a ja iÅ¡o s njim u Å¡kolu?»; «Ma, hajde popi, ba, jaro!» (npr. upućeno lijeÄÂenom alkoholiÄÂaru); «Ma, ne mogu se ja njoj zamjerat...», i mnogi drugi primjeri uvijek su u funkciji relativizianja svakog individualnog ili kolektivnog napora. RijeĠ«Ma» je rijeÄÂ-zloÄÂinac i morala bi biti stavljena izvan zakona.
Žalosno je Å¡to Evropa nikako da prihvati fatalnu privlaÄÂnost ovih sedam stupnjeva duhovnog razvitka u BiH. To je ista ona Evropa koja radi od jutra do mraka, a i vikendom, ta anti-neradniÄÂka, racionalna, bosnofobiÄÂna Evropa! Ta Evropa koja njeguje svoju demokratiju, svoju nauku i umjetnost, koja ima auto-putove, parkove, bazene i sportska igraliÅ¡ta. Mi u takvu Evropu nećemo!
Da, mi nećemo
Postoji pretpostavka, u medijma i dijelu meÄ‘unarodne zajednice, da stanovnici Bosne i Hercegovine žele da žive bolje. MeÄ‘utim, kada ispitamo dominantne osobine druÅ¡tva u BiH, moguće je izvesti sedam dokaza koji obaraju tu pretpostavku. Ima neÅ¡to skoro mistiÄÂno u životnom stilu većine bh. graÄ‘ana.
Piše: Haris Pašović
Broj sedam ima svoju mitsku povijest: kršćanstvo tvrdi da je Bog stvorio zemlju za sedam dana, govori se o sedam smrtnih grijehova; islam i judaizm govore o sedam nebesa. U Bosni i Hercegovini možemo govoriti o sedam stanja druÅ¡tvenog duha zbog kojih nam je ovako kako nam je. Ovi dokazi su izvedeni iz druÅ¡tvene prakse. Prva tri dokaza spadaju u sferu politiÄÂkog miÅ¡ljenja:
1. «Dobro je, samo nek ne puca!» - Mir se u BiH shvata kao odsustvo rata. Sve dok te neko ne ubija, ili tebe ne tjera da ubijaÅ¡ – život je dobar. Mir se ne shvata kao napredak, kreativnost i inventivnost. Mir se shvata iskljuÄÂivo kao odsustvo fiziÄÂke prinude.
2. «Izdržao je Mujo i gore!» - Ovaj pricip herojstva u trpnji obezbjeÄ‘uje da nema želje za bilo kakvim individualnim ili druÅ¡tvenim napretkom. Kapacitet Muje da trpi je neograniÄÂen.
3. «Ne talasaj» - Ukoliko neki pojedinac i poželi da akcijom provede promjenu, aktivira se druÅ¡tveni princip «ne talasaj». DruÅ¡tveno okruženje se obruÅ¡ava na pojedinca, demontira njegovu ili njenu akciju koja vodi promjeni i teži da pojedinca vrati u mediokritetsku ravan poznatu pod imenom «Dobro jutro, ÄÂarÅ¡ijo, na sve ÄÂetiri strane».
Slijedeći dokaz pripada sferi duhovnosti:
4. «Ako bog da» - Primjena uzreÄÂice «ako bog da» u svakodnevnom jeziku poprimila je razmjere pandemije. «Ako bog da» pokriva sve od ekonomskog prosperiteta do seksa. Polaganje ispita na fakultetu, zakazana kafa za sutra popodne, politiÄÂki napredak, sportska kladionica, izgradnja auto-puta – zapravo sve - zavisi od božije volje.
Ovaj komotni determinizam oslobaÄ‘a odgovornosti za bilo koju akciju. Sve je u božjim rukama, pa tako nema potrebe za bilo kakvim planom, strukturom, ili, ne daj bože, zalaganjem. Prebacujući na Boga da se brine da li će im zagorjeti ruÄÂak, da li će im dijete postati narkoman ili da li će vlada povećati porez, Bosanci i Hercegovci su uspjeÅ¡no skinuli sa sebe svaku odgovornost za vlastiti život.
Slijedeća dva dokaza su iz domena ekonomskog razvoja:
5. «Ne mogu oni mene malo platit koliko ja mogu malo radit.» - Ova drevna bosansko-hercegovaÄÂka izreka opisuje ekonomsku mudrost stanovnika jedne od tri najsiromaÅ¡nije zemlje Evrope. Nije poznato da se ovakva ekonomska misao pojavljuje i u jednom drugom svjetskom jeziku, osim u bosanskom, srpskom i hrvatskom.
6. «Nemam ja vremena da radim» - Moderna business misao u BiH bilježi joÅ¡ jedan doprinos svjetskim ekonomskim teorijama. Ovaj misaoni dijamant, koji transcendira logiku i fiziku, uspjeÅ¡no devastira svaku do sada poznatu ekonomsku doktrinu. Princip «Nemam ja vremena da radim» nastao je krajem 20. stoljeća u BiH kao progresivni bh. pogled na tranziciju ka slobodnom tržiÅ¡tu. U svakodnevnoj praksi oÄÂituje se u i u slijedećim formulama: «Daj meni i daj odmah!», «Pare dolaze same, samo treba skontat kako!» i «PreviÅ¡e sam ja pametan/a da bih radio/la.»
Sedmi dokaz je iz domena fizike i oslanja se na Opću teoriju relativnosti:
7. «Ma» - PoÄÂetak reÄÂenice sa «Ma, ...» omogućava dosljedno ruÅ¡enje svakog struktuiranog napora . «Ma,..» obezvrjeÄ‘uje svaki rad, odluku, svaki konstruktivni pokuÅ¡aj i svaki izniman rezultat. «Ma, daj, Å¡ta on ima doktorirat, a ja iÅ¡o s njim u Å¡kolu?»; «Ma, hajde popi, ba, jaro!» (npr. upućeno lijeÄÂenom alkoholiÄÂaru); «Ma, ne mogu se ja njoj zamjerat...», i mnogi drugi primjeri uvijek su u funkciji relativizianja svakog individualnog ili kolektivnog napora. RijeĠ«Ma» je rijeÄÂ-zloÄÂinac i morala bi biti stavljena izvan zakona.
Žalosno je Å¡to Evropa nikako da prihvati fatalnu privlaÄÂnost ovih sedam stupnjeva duhovnog razvitka u BiH. To je ista ona Evropa koja radi od jutra do mraka, a i vikendom, ta anti-neradniÄÂka, racionalna, bosnofobiÄÂna Evropa! Ta Evropa koja njeguje svoju demokratiju, svoju nauku i umjetnost, koja ima auto-putove, parkove, bazene i sportska igraliÅ¡ta. Mi u takvu Evropu nećemo!