ISLAM & MEDICINA

Sve o Zdravlju vasa licna misljenja i iskustva
Poruka
Autor/ica
Avatar
Abu_haqq
Svakodnevni prolaznik
Svakodnevni prolaznik
Postovi: 542
Pridru啪en/a: 31 Mar 2000 02:00
Lokacija: Afghanistan

POSLANIKOVA MEDICINA

#16 Post Postao/la Abu_haqq »

POSLANIKOVA MEDICINA

Pisac: IBN-KAJJIM EL-DZEVZI

Prevod sa engleskog: MUHIDIN HADJIAHMETOVIC

Knjiga 芦Poslanikova medicina禄 (ET-TIBBUN-NEBEVI) Ibn Kajjima el-Dzevzija predstavlja kapitalno djelo klasicne islamske kulture.

Ibn Kajjim Allahovog Poslanika a.s. dozivljava kao prenositelja Objave koja je lijek za ljude. Poslanikov Sunnet najbolja je prakticna primjerna tog lijeka. Zato on pise knjigu Poslanikova medicina. Vaznost 芦Poslanikova medicina禄 Ibn-Kajjima el-Djevzija je visestruka.

Tako da Objavljivanje ovog djela na nasem jeziku predstavlja znacajan doprinos proucavanju i upoznavanju Poslanikovog zivota, njegove poslanicke misije i njegovog Sunneta. Ovo nas djelo u prvom redu upoznaje sa jednim znacajnim aspektom Poslanikova zivota koje je u nasoj hadiskoj literaturi do sada bio nedovoljno poznat. 芦Poslanikova medicina禄 predstavlja znacajan prakticni prirucnik za svakog muslimana.

U njemu se moze naci mnogo uputa prakticne naravi u pogledu slijedjenja Poslanika u stvarima vjere, morala, drustvenog i tjelesnog zdravlja, lijecenja Kur'anom i ibadetom, tradicionalnog lijecenja prirodnim lijekovima, travama, hranom i td.

Poslanikova medicina, koja je u ovoj knjizi predstavljena odnosi se kako na dusevne tako i na fizicke aspekte zdravlja. Poslanikova medicina se samo moze shvatiti u svijetu Kur'ana i sunneta i nikako drukcije. Ovo djelo takodjer baca svijetlo na razlicite skole i misljenja.

Opstanak ovakvog uspjesnog metoda lijecenja bolesti koji traje preko hiljadi i cetiri stotine godina dokazuje da u njemu postoje mnogi ispravni nacin medicinskog tretmana koji su danas primjenljivi u teoriji i praksi.

-UPOZNAVANJE SA ISLAMSKOM MEDICINOM-
Znanje o medicini rasirilo se islamskim halifatom izmedju pada Rimske imperije u 5-om vijeku i evropske renesanse, takodjer u 15-om vijeku. Ipak, bujanje islamskih medicinskih institucija je pocelo za vrijeme 9-og vijeka i podudara se sa zlatnim dobom Abasidskog halifata na istoku (749-1258. g.)

Ovo je more znanja koje je teklo gotovo cetiri vijeka kasnije zaustavljeno od Mongolske invazije na istocni halifat i propadanje zapadnog hilafeta u Spaniji. Muslimani su zaduzeni za ocuvanje mnogih djela Galena i Hipokrata, iznedju ostalih i Evropa se po prvi put upoznala sa Grckom medicinom preko arapskih prijevoda.

U slijedecoj fazi brzog stjecanja grckih i perzijskih nauka, nova generacija muslimanskih naucnika izasla je sa njihovim autenticnim konceptima i doprinosima u medicini, a djela ovakvih skolasticara kao sto su Ibn-Sina el-Razi, (Avicena) i ostali dominirala su evropskim medicinskim skolama nekoliko vijekova. Islamski su naucnici takodjer poboljsali i usavrsili farmakologiju i hemiju. Oni su opisali mnoge lijekove kao sto su: sena, kamfor, muskatov orah i td.

Koristili su aldehide, alkohole i ostala otapala podjednako kao sto su usavrsili metode testiranja cistoce metala i kemikalija. Njihovo istrajavanje u trazenju metoda pretvaranja metala u zlato rezultiralo je otkricem nekoliko hemikalija kao sto su: kiseli metali, antimon bizmut, amonijak i jedinjenja zive. Temeljni hemijski procesi, ukljucujuci destilaciju, kristalizaciju i sublimaciju su isto tako otkriveni.

Tako se u ovoj knjizi spominju dvije vrste bolesti koje su objasnjene u Kur'anu:
1.) bolest srca i
2.) bolest tijela.

Sto se tice oboljenja srca ima ih dvije vrste. Prva je bolest sumnje i dvoumljenja, a druga je bolest zudnje, privlacnosti i td. Obje su navedene u Kur'anu. U tom pogledu Uzviseni Allah dz.s. kaze: 禄Njihova su srca bolesna , a Allah njihovu bolest jos povecava禄 ( 2:10 ) . Allah dz.s. kaze:禄 Kada budu pozvani Allahu i Poslaniku Njegovu da im On presudi, neki od njih odmah ledja okrenu, samo ako znaju da je pravda na njihovoj strani, dolaze im poslusno. Da li su im srca bolesna ili sumnjaju, ili strahuju da ce Allah i Poslanik Njegov prema njima nepravedno postupiti? Nijedno, nego zele da drugima nepravdu cine.禄 ( 24:48-50 ). Ovo je bolest sumnje i dvoumljenja.
Sto se tice bolesti zudnje, privlacnosti i lakoumnosti, Allah Velicanstveni, opominjuci vjernike porucuje zenama Poslanika Njegovog i govori: 芦O zene Vjerovjesnikove, vi niste kao druge zene! Ako se Allaha bojite , na sebe paznju govorom ne skrecite, pa da u napast dodje onaj cije je srce bolesno i neusiljeno govorite!禄 ( 33:32 ).
U ovom djelu je sve ovo gore navedeno opisano i jasno obrazlozeno kroz Kur'an i sunnet.Takodjer pored ovoga tu mozete procitati i nesto o slijedecim naslovima:

路 Upotreba prirodnih lijekova
路 Nacin lijecenja
路 Razumjevanje zdrave dijete i prakticna pravila jedenja i pijenja.Pitanje strukture ljudskog tijela i da li je vatra jedan od elemenata?
路 Prirodna i duhovna (Bozanska) medicina.

PRVI DIO
Prvi dio ove knjige nam kazuje nesto vise o bolestima tijela i o tome kako ih lijeciti tako da autor obicnom citaocu zeli pribliziti i pojasniti kako moze pomoci sam sebi a i drugima bar u nekim najcescim situacijama i bolestima. Uz sve ovo nam Ibn-Kajjim prilaze brojne hadise i Kur'anske ajete koji nam objasnavaju ove bolesti, kao i neke predaje o nasim casnim ashabima koji su se nalazili u slicnim situacijama i kako su uz pomoc Boziju i kroz upute Bozijeg Poslanika rijesavali svoje probleme i lijecili razlicite bolesti. Neke od tih bolesti koje su navedene u ovoj knjizi ja cu vam ovdje izdvojiti.

U prvom poglavlju autor nam govori o vrstama prirodnog lijecenja:
路 Lijecenje vrucice vodom
路 Pozitivne strane vrucice
Lijecenje vrucice vodom
U ovom dijelu prije svega objasnjen je hadis u kome se kaze: 芦Jacina je vrucice ta koja przi silno kao da je pustena iz kljucale dzehenemske vatre, pa je stoga ohladite sa vodom.禄 (BUHARIJA, MUSLIM) Takodjer je ovdje opisano sve o ulozi vode i njenom znacaju za covjekovo zdravlje u ovakvim i slicnim situacijama.
Pozitivne strane vrucice
Vrucica nam pomaze u lijecenju paralize kao i stvaranju potrebnih bakterija i enzima, korisna je za mutne tijelesne izlucevine. Pored ovoga autor nam navodi hadis gdje Poslanik , nakon sto je neki covjek kleo vrucicu, kaze: 芦Ne kuni je, jer ona cisti tijelo od grijeha na isti nacin na koji vatra skida prljavstinu sa zeljeza.禄
Regulisanje peristatika (rada crijeva)

Prednosti meda U knjizi 芦Poslanikova medicina禄 mozete procitati i slijedece:

路 Lijecenje kuge
路 Lijecenje edema (vodene bolesti)
路 Lijecenje rana
路 Lijecenjem pijenjem meda, kanterizacija i pustanje krvi zarezivanjem koze
路 Lijecenje epilepsije
路 Lijecenje pokvarenih tijelesnih izlucevina
路 Lijecenja isijasa
路 Lijecenje glavobolje i migrene
路 Uravnotezivanje ishrane kao primarno preventivno lijecenje
路 Tretman za bubuljice i cireve
Kao i mnoge druge interesantne stvari.


DRUGI DIO

U drugom dijelu su obradjene neke najcesce duhovne bolesti. Koje nam autor zeli pokazati kroz Kur'an i sunnet i pomoci da sami pokusamo sebe zastititi da nedodje do njih, kao i nacin na koji ce mo se ponasati kada se nadjemo u takvoj i slicnoj situaciji. Obradjene su mnoge teme kao na pr.: 路 Kako se lijeciti od pakosnog urokljivog oka. Nabrojane su i neke Poslanikove dove koje je on ucio i preporucavao drugima da uce u ovakvim situacijama. Evo nekih od tih dova: 芦Trazim zastitu s Allahovim savrsenim rijecima protiv bilo kog sejtana, uznemirenosti ili briga i protiv bilo kog prijekornog oka.禄 芦Gospodaru, trazim utociste u tvom velicanstvenom licu iTvojim savrsenim rijecima od zla stvorenja cije krajnje granice samo Ti kontrolises. Gospodaru, Ti sam imas moc da oslobodis nedace i promijenis nepravednost. Gospodaru, Tvoji vojnici su nepogrijesivi i Tvoje obecanje ne propada. Slavljen neka si Ti i Tebi se sve dove upucuju.禄 路 Korist od abdesta u lijecenju ljubomorne osobe 路 Poslanikova uputa u pogledu opcih zastitnih dova (ar. Rukja) 路 Bit sure El-Fatiha, kao i jos nekih drugih Kur'anskih sura 路 Lijecenje zalosti, briga, boli i obeshrabljenosti 路 Koristi od namaza U ovom dijelu mozemo pronaci i opste Poslanikove upute u preventivnoj medicini kao sto su: 路 Ravnoteza vlage i vrucine 路 Nacin Poslanikovog ponasanja prilikom jela, pijenja , sjedenju, nacinu spavanja i ustajanja, o njegovoj odjeci imjestu za spavanje 路 Spolno ponasanje 路 Sejtan i nedopusten spolni odnos 路 Vrste ljubavi 路 Ljecenje ljubavi brakom 路 Sustezanje kao lijek 路 Vino duse

TRECI DIO

Sto se tice treceg dijela ove knjige u njemu je sadrzan kraci prirucnik i tumac vrijednosti pojedinih ljekovitih biljaka, te oderdjenih zivotinja i stvari u svruhu lijecenja. Na primjer: A
loja vera (ar. ulva; sabiri)
Ummu Seleme prenjela je da ju je Allahov Poslanik, s.a.v.s. posjetio nakon sto je Ebu Seleme umro, a taj dan ona je nanijela svijez alojin sok na lice. Allahov Poslanik, s.a.v.s. upitao ju je:禄Sta ti se desilo, o Umu Seleme?禄 Ona je odgovorila:禄 To je samo alojin sok kojeg sam stavila na lice zbog ovlazivanja, o Allahov Poslanice, a on nema nikakva mirisa.禄 On je odgovorio:禄On kontrahira tkivo i moze ostetiti tvoju kozu. Nanesi ga ako hoces nocu, a ne tokom dana.禄
Zec (ar. erneb)
Zecije meso je umjereno vruce i suho i najbolji njegov dio su ledja i straznje noge ili bedro. Meso zeca najbolje je jesti peceno. Ono uravnotezava stomak, pomaze izlucivanje urina, razgradjuje kamenac. Jedenje zecije glave opusta misicnu napetost i koristi u lijecenju dystaxia ( blazi oblik nemogucnosti uskladjivanja rada misica u voljnim pokretima) i groznicne drhtavice.
Te znacenje jos nekih stvari kao sto su:
路 blato, bundeva 路 guster
路 hljeb, hurme
路 jaja, jecam
路 kajsija, kacuna
路 Kur'ana
路 meso razlicitih zivotinja
路 mlijeko razlicitih zivot
i jos mnogo drugih znacajnih stvari mozete procitati i okoristiti se citanjem djela 芦 Poslanikova medicina禄 od Ibn Kajjim el-Dzevzija.

Avatar
Musliman_islam
Clan u razvoju
Clan u razvoju
Postovi: 43
Pridru啪en/a: 25 Mar 2008 02:00
Lokacija: Bosnia

#18 Post Postao/la Musliman_islam »

Naredba da se opere i o脙茠脗篓isti posuda iz koje je lokao pas!
Ed Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Resulullah, sallalahu alejhi we sellem, rekao: 鈥淜ada pas pije iz posude nekog od vas pa neka je opere sedam puta鈥. (Bukhari, Muslim, Ahmed)
Od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Resulullah, sallalahu alejhi we sellem, rekao: 鈥淜ada pas lo脙茠脗篓e iz posude nekog od vas pa neka je prospe a zatim opere sedam puta鈥. (Muslim, Ahmed i Al-Nesa鈥檌jj)
Od Ebu Hurejre, r.a., se prenosi da je Resulullah, sallalahu alejhi we sellem, rekao: 鈥淧osuda nekog od vas bit 脙茠脗娄e, nakon 脙鈥毭偮箃o je iz nje lokao pas, 脙茠脗篓ista nakon 脙鈥毭偮箃o je opere sedam puta od 脙茠脗篓ega ce prvo pranje biti zemljom鈥. (Muslim, Ahmed i Ebu Dawud)
Od Abdullaha ibn Mugaffela, r.a., je rekao: 鈥楴aredio nam je Resulullah, sallalahu alejhi we sellem, ubijanje pasa鈥.
Zatim je on, sallalahu alejhi we sellem, rekao: 鈥灻冣毭偮﹖a je ljudima pa ubijaju pse pa oni se ne ubijaju鈥.
A zatim je dozvolio da se dr脙鈥毭偮竐 lova脙茠脗篓ki psi i psi za 脙茠脗篓uvanje stoke te je rekao: 鈥淜ad pas lo脙茠脗篓e iz posude nekog od vas pa operite je sedam puta a osmi put je popra脙鈥毭偮筰te zemljom鈥. (Ahmed i Ebu Dawud)




U ovom Poslanikovom, sallalahu alejhi we sellem, hadisu se ukazuje na ono 脙鈥毭偮箃o nosi jezik psa od bakterija i 脙鈥毭偮箃etnih mikroba koje pas ostavlja na posudi prilikom njegovog pijenja, lokanja ili oblizivanja posude.
Stoga je naredba da se ta posuda prospe dokaz da je pas ne脙茠脗篓ist (ned脙鈥毭偮竌set). Da je pas 脙茠脗篓ist Resulullah, sallalahu alejhi we sellem, ne bi naredio da se doti脙茠脗篓na posuda prospe jer je zabranjeno upropa脙鈥毭偮箃avati imetak. A naredba da se posuda opere je da bi se njena prljav脙鈥毭偮箃ina odstranila - a oprati je zemljom zna脙茠脗篓i pomije脙鈥毭偮筧ti zemlju s vodom sve dok ne postane sasvim mutna. I nema razlike izme脙茠脗掳u toga da se prolije voda na zemlju ili stavi zemlja u vodu ili da se uzme mutna voda pa njome opere posuda.
I po脙鈥毭偮竐ljno je da zemlja bude u nekom od prethodnih pranja a ne u zadnjem kako bi nakon zemlje do脙鈥毭偮筶a voda koja 脙茠脗娄e je isprati. A najbolje je da pranje zemljom bude prvo (a onda pranje vodom). (1)
A otrovnost psa povezana je s njegovom pljuva脙茠脗篓kom. Pa kada bude lokao (ili lizao) iz posude onda 脙茠脗娄e ta otrovnost putem njegove pljuva脙茠脗篓ke do脙茠脗娄i do posude. Zato je Resulullah, sallalahu alejhi we sellem, naredio da se posuda iz koje je lokao pas opere. I time se misli na svakog psa, i to iz predostro脙鈥毭偮竛osti (otklanjanje puta zlu) i iz njegove milosti prema svom ummetu.(2)
Savremena medicina je potvrdila ono 脙鈥毭偮箃o je izgovorio Poslanik, sallalahu alejhi we sellem, jer odista: pas ima veliku ulogu u preno脙鈥毭偮筫nju nekih bolesti na 脙茠脗篓ovjeka. Postalo je op脙茠脗娄epoznato da pas prenosi oko trinaest bolesti na 脙茠脗篓ovjeka od kojih je daleko najpoznatija 鈥榤ornarska kesa鈥 koju uzrokuje jedna malehna glista 脙茠脗篓ija du脙鈥毭偮竔na nije ve脙茠脗娄a od 4-5 milimetara a 脙鈥毭偮竔vi u crijevima psa i to u zastra脙鈥毭偮箄ju脙茠脗娄e velikom broju koji dose脙鈥毭偮竐 do 50 000 (pedeset hiljada).
I kada embrioni raspuknu zidove crijeva bolesnog 脙茠脗篓ovjeka one onda kre脙茠脗娄u put jetre, crijeva, mozga i drugih organa tijela. Zatim se sakupljaju unutar ovih organa i formiraju mornarske kesice koje unutra sadr脙鈥毭偮竐 posebnu teku脙茠脗娄inu 脙茠脗篓ije curenje - ili kao posljedica neke nesre脙茠脗娄e ili za vrijeme operacije 鈥 automatski vodi o脙鈥毭偮箃rom cirkulacionom slomu (udaru) gdje ozbiljno prijeti 脙鈥毭偮竔votu bolesnika.(3)
A u njema脙茠脗篓kom 脙茠脗篓asopisu 鈥楰osmos鈥 dr.Gradfentser je objavio 脙茠脗篓lanak pod naslovom 鈥淥pasnosti koje proizilaze od dr脙鈥毭偮竌nja pasa i njihovom pribli脙鈥毭偮竌vanju鈥.
Tu se navodi i ovo: 鈥淣aglo pove脙茠脗娄anje 脙鈥毭偮竌rke ljubavi ljudi prema psima u ovo zadnje vrijeme primorava nas da se osvrnemo na opasnosti koje proizilaze iz toga. A posebno prisvajanje psa poti脙茠脗篓e na igru s njima i ljubljenje pasa te dopu脙鈥毭偮箃anje psima da li脙鈥毭偮竨 ruke ljudi i ostatke hrane u posudama.
Sve ovo prethodno spomenuto 鈥 a 脙鈥毭偮箃o je daleko od zdravog razuma i opre脙茠脗篓no kulturi, ne poklapa se s op脙茠脗娄im zakonima zdravlja, jer opasnosti koje zbog ovog tolerisanja (popustljivosti) prijete 脙茠脗篓ovjekovom zdravlju i njegovom 脙鈥毭偮竔votu ne smiju se olahko uzeti. Psi koji boluju od vrp脙茠脗篓anih glista to prenose na 脙茠脗篓ovjeka te su uzro脙茠脗篓nici te脙鈥毭偮筴ih bolesti koje znaju dosegnuti do ugro脙鈥毭偮竌vanja njegova 脙鈥毭偮竔vota鈥.
Nau脙茠脗篓no je potvr脙茠脗掳eno da sve vrste pasa pa i one izgledom najsitnije imaju ove vrp脙茠脗篓ane gliste .
U pokrajini Frisland u Holandiji gdje se psi upotrijebljavaju za vu脙茠脗篓u (tegljenje) primije脙茠脗娄eno je da je na svakih sto pasa po dvanaest pogo脙茠脗掳eno ovom bole脙鈥毭偮姑兤捗偮. A na Islandu je otkriveno da je od 43 stanovnika jedan pogo脙茠脗掳en ovom tragedijom.
Primije脙茠脗娄eno je da se ovaj postotak u Austrliji pove脙茠脗娄ava jer je potvr脙茠脗掳eno da svaki 39. stanovnik boluje od te bolesti. I potvr脙茠脗掳eno je da je ta glista direktni uzro脙茠脗篓nik mnogih drugih bolesti u drugim zemljama.
A jedno od otkri脙茠脗娄a na脙鈥毭偮筫g doba je da se mnoga sredstva koja uni脙鈥毭偮箃avaju bakterije vade iz zemlje, pogotovo kaburske zemlje jer je ta zemlja prljavija od drugih. Na primjer, 鈥歋treptomicin鈥 鈥楾atraskilin鈥 i 鈥楴eumasin鈥 - su od tih antibakterija za 脙茠脗篓iju se proizvodnju koristi zemlja i to zbog postojanja otrovne materije u njenim bakterijama a koja uni脙鈥毭偮箃ava razne vrste drugih bakterija. (4)
A od bolesti koje izazivaju psi su: 脙鈥毭偮箄ga, pse脙茠脗娄a bolest 鈥 koja je veoma opasna 鈥 a prelazi i na 脙鈥毭偮竔votinje i na 脙茠脗篓ovjeka, bolest velike opsnosti poznata pod nazivom 鈥歬ist idatik鈥. Ova bolest se ra脙茠脗掳a unutar jaja脙鈥毭偮筩a otrovnih glista: tine ikinakoks. Ove gliste se 脙茠脗篓esto nalaze u crijevima i raspore脙茠脗掳uje jaja脙鈥毭偮筩a na sve strane pomo脙茠脗娄u njenog izmeta u ku脙茠脗娄ama, sokacima i na poljima po povr脙茠脗娄u.
Ova bolest prelazi na 脙茠脗篓ovjeka posredstvom pse脙茠脗娄eg lizanja posuda hrane ili pijenjem iz posuda s vodom. Jaja脙鈥毭偮筩a koja se s usta psa i njegova nosa prenose na 脙茠脗篓ovjeka, veoma su sitna i nije ih mogu脙茠脗娄e vidjeti golim okom. Ta jaja脙鈥毭偮筩a formiraju u jetri 脙茠脗篓ovjeka ili na njegovim plu脙茠脗娄ima male kese u kojima se smje脙鈥毭偮箃aju. Odstranjivanje ovih kesica zahtijeva jednu izrazito rizi脙茠脗篓nu operaciju.
U脙茠脗篓enjak Nokard je potvrdio da tuberkuloza prelazi s psa na 脙茠脗篓ovjeka i obrnuto. I to tuberkulozu naj脙茠脗篓e脙鈥毭偮姑兤捗偮 prenose gradski psi. Ova opasnost se direktno pove脙茠脗娄ava onda kada se li脙鈥毭偮竨 prljave stvari, prenosi se mikrobom ove opake bolesti.(5)
Zato je 脙鈥毭偮筫ri鈥檃t islama do脙鈥毭偮筧o s pozivom na nu脙鈥毭偮竛ost pranja posude iz koje je pio pas a zatim njeno dezinficiranje zemljom.
鈥淥no 脙鈥毭偮箃o vam Poslanik kao nagradu da to uzmite, a ono 脙鈥毭偮箃o vam zabrani ostavite鈥︹ (sura Al-Ha脙鈥毭偮箁, ajet 7).

(1) Pogledati: 鈥濻ahih Muslim bi 脙鈥毭偮筫rh imam Al-Nevevi鈥 3/177. Tu se ujedno mo脙鈥毭偮竐 i pogledati obja脙鈥毭偮筺jenje razli脙茠脗篓itih predaja ove mes鈥檈le: oprati sedam ili osam puta, upotrijebiti zemlju na kraju ili na po脙茠脗篓etku itd
(2) Pogledati: 鈥淎l-tibb minel-Kktab wes-sunne鈥 str. 213, od Muweffequddina Abdul-Latifa Al-Bagdadija.
(3) Pogledati: 鈥淩ihletul-iman fi dzismil-insan鈥 str. 350, od Hamid Ahmed Hamida.
(4) Pogledati knjigu: 鈥濧r-Resul, s.a.w.s.鈥 str. 45-46, od Se鈥檌d Hawa鈥檃.
(5) Pogledati: 鈥淢e鈥檃limul-Qur鈥檃n fi awalimil-ekwan鈥 str. 297, od Ahmeda Muhjuddina Al-Adzuza.
Lieteratura: 鈥淓salibu al-da鈥檞e al-islamijje al-muasire鈥 str. 332- 336, autora Hameda Ibn Nasira ibn Abdur-Rahmana Al-Ammara.
Prijevod: Abdul-Med脙鈥毭偮竔d
鈥 O vjernici,聽 trazite sebi pomoc u strpljivosti i obavljanju molitve! Allah je doista na strani strpljivih.鈥 (El-Bekara, 153)

Odgovori